Publicada 20 años despuñes de su acalamada The God of Small Things, la segunda novela de Arundhati Roy, The Ministry of Utmost Happiness persigue articular la historia de India poscolonial desde el punto de vista de personajes marginales. La hijra Anjum, el intocable Saddam Hussain, y la joven disidente Tilottama destacan en esta narración polifónica, que muestra el estado laico indio como un proyecto fracasado. Aunque la historia de Anjum comienza con la Partición y sus consecuencias en la población musulmana de Delhi, la novela se centra en los años posteriores al período de Emergencia Nacional. Este artículo estudia la técnica narrativa polifónica como una apuesta estética de la autora para mostrar la dificultad que entraña explicar el relato nacional desde la perspectiva de las minorías.
Published nearly 20 years after the award- winning debut novel, God of Small Things, Roy’s Ministry of Utmost Happiness seeks to articulate a postcolonial nation’s history from the perspective of the marginalized. Anjum, a hijra, Saddam Hussain, a Dalit, and Tilottama, a maverick young woman are among the main characters in this sprawling narrative whose tales intertwine to capture the failure of the secular democratic nation state. Although Anjum’s family history begins with the Partition and its impact on the Muslims in Delhi, the prime historical focus of the novel is post-Emergency. This essay proposes that the novel’s sprawling form is a deliberate aesthetic choice which reflects the author’s engagement with the challenges of telling a national narrative from the perspective of multiple minoritarian perspectives.
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