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Resumen de Financial disclosure and social environmental responsibility: An empirical study on the Brazilian market

Ricardo Vinícius Dias Jordão, Edson Pinto Ferreira, Jose Antonio Sousa Neto

  • español

    El objetivo de este trabajo fue analizar el nivel de divulgación de la información social y ambiental de los sectores y empresas que figuran en el Índice de Sostenibilidad Corporativa (CSI) de la BM&FBovespa. Con base en teorías contables y financieras, se realizó un estudio empírico cuantitativo y cualitativo a través del análisis de contenido, de acuerdo con la participación de empresas por sector, subsector y segmento comercial en el CSI, totalizando 25,948 ítems de 202 empresas de observación. Los resultados indican que (i) no hay estandarización en la información analizada; (ii) existen diferentes niveles de divulgación social y ambiental entre empresas e industrias; (iii) las empresas dicen que son más responsables social y ambientalmente que, de hecho, lo son, lo que podría considerarse, en cierta medida, como una forma de “lavado verde”; (iv) las empresas tienen mayormente información positiva y declarativa; (v) la mejora del nivel y la cantidad de información corporativa puede estar influenciada por las disposiciones de los organismos reguladores; y (vi) la divulgación voluntaria de información ambiental probablemente no esté motivada por la búsqueda de transparencia y buenas prácticas de gobierno corporativo, sino como un intento de aumentar la credibilidad y mejorar la imagen corporativa.

  • English

    The objective of this paper was to analyse the level of disclosure of social and environmental information of the sectors and companies listed on the Corporate Sustainability Index (CSI) of the BM&FBovespa. Based on accounting and finance theories, it was performed a quantitative and qualitative empirical study through the content analysis, according to the participation of companies by sector, sub-sector and business segment on the CSI, totalling 25,948 items from 202 companies observations. The results indicate that (i) there is no standardization in the analysed information; (ii) there are different levels of social and environmental disclosure among companies and industries; (iii) companies say that they are more socially and environmentally responsible than, in fact, they are – which could be considered, to a certain extent, as a form of ‘green washing’; (iv) companies have mostly positive and declarative information; (v) improving the level and amount of corporate information may be influenced by the provisions of the regulatory bodies; and (vi) the voluntary disclosure of environmental information is probably not motivated by the search for transparency and good corporate governance practices, but as an attempt to increase credibility and improve corporate image.


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