Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Gènere i generació en les pautes d'educació juvenil post-obligatòria

Pau Miret, Elisenda Rentería Pérez, Guadalupe Souto Nieves

  • PREGUNTA DE RECERCA I MARC TEÒRIC: En les darreres dades sobre la biografia educativa per cohorts es constata que les taxes de fracàs escolar i d’abandonament educatiu primerenc són extraordinàriament més elevades entre els homes, i que existeix una forta heterogeneïtat territorial a Espanya. De manera complementaria, s’observa en l’assoliment d’un grau superior la mateixa distribució en sentit contrari. La investigació busca avaluar l’extensió de l’escolarització post-obligatòria segons gènere i generació i observar si hi ha patrons territorials, per posteriorment analitzar quines variables sociodemogràfiques i econòmiques expliquen aquestes diferències.

    METODOLOGIA: Fem servir dades del panell rotatiu de l’Enquesta de Població Activa (EPA), on la informació dels membres d’una llar es repeteix fins un màxim de sis trimestres consecutius. Fent servir aquest disseny, es reconstrueix la biografia escolar post-obligatòria de les generacions nascudes entre 1970 i 1989, amb 17-25 anys, en una mostra de 695.896 joves residents a Espanya entre el curs escolar de 1987-88 i el de 2014-15. Utilitzant la regressió logística per a dades panel, es calcula la probabilitat de mantenir-se estudiant segons generació, edat, sexe i província. Complementàriament, s’analitza el nivell d’instrucció assolit per les diverses generacions a escala provincial, amb l’objectiu d’esbrinar si la revolució de gènere es plasma també en aquesta variable.

    PRINCIPALS RESULTATS: Els resultats preliminars confirmen que les dones tenen una major probabilitat de continuar estudiant que els homes, així com que existeixen desigualtats territorials a Espanya que defineixen una regió Nord on la continuïtat escolar és molt més probable que a la regió Sud i Sud-Est, així com a les illes. L’ anàlisi per generacions mostra que pels homes, una situació de bonança econòmica quan acaben l´educació obligatòria redueix molt les probabilitats de continuar estudiant i viceversa, patró que no es confirma en les dones, que continuen estudiant en qualsevol situació.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus