Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Evolució del l'alumnat universitari de nou accés i canvis en les estratègies d'accés en els darrers anys a Catalunya

  • Autores: Dani Torrents Vilà
  • Localización: VII Congrés Català de Sociologia i V Congrés Català de Joves Sociòlegs / Sociòlogues: llibre de resums de les sessions dels Grups de Treball, 2017, ISBN 978-84-8424-611-4, pág. 80
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • La universitat catalana ha experimentat canvis importants durant les darreres dècades, ja sigui a nivell del nombre i el tipus d'alumnat universitari, com a nivell de la normativa que en regula el seu accés i oferta. El desplegament del pla Bolonya, la connectivitat amb CFGS i l’augment del 66% en el preu de les taxes en són alguns exemples. Aquesta comunicació es planteja, en aquest marc, dos objectius:

      a) explorar l’evolució del nou accés a la universitat i els perfils d’estudiants que hi accedeixen, i b) analitzar si s’han produït canvis en les estratègies d’accés que configuren els estudiants.

      Parteix del debat sobre les desigualtats verticals que es produeixen entre nivells educatius diferents, i les desigualtats horitzontals dins el mateix nivell universitari. Un debat pertinent tenint en compte el creixement de l’accés a aquest nivell educatiu i a la creixent diversificació i jerarquització dels estudis universitaris.

      Per respondre els objectius proposats s’analitza les dades de registre d'accés de les universitats públiques presencials catalanes entre 2002 i 2014, amb especial focus a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

      Els resultats mostren que alguns perfils d'alumnat han reduït el seu pes dins de la universitat en major proporció que la resta, especialment si cursaven titulacions de menor risc en termes de preu i dificultat. Corresponen sobretot als perfils de gent adulta, dones, vies d'accés alternatives i origen social baix, posant fre així al procés de democratització de l'alumnat iniciat als anys 80 i 90. Aquest procés s'accentua en els últims anys analitzats, coincidint amb l’augment del preu de 2012.

      S’ha produït alhora un increment important de la dedicació part-time, passant del 8% al 18% en l'alumnat d'origen social baix que cursava titulacions de major risc com les Enginyeries. També ha augmentat la compaginació laboral en estudiants de 17-18 anys d’origen social baix.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno