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Resumen de Heterotopic enclosures: Mexican National Spaces in Luis Buñuel’s El ángel exterminador and Juan Rulfo’s Pedro Páramo

Ivan Kenny

  • español

    Este artículo analiza la representación subversiva de los ‘espacios nacionales mexicanos’, como los hogares, las iglesias y los cementerios, en El ángel exterminador (1962) de Luis Buñuel y Pedro Páramo (1955) de Juan Rulfo. Aunque se han realizado muchos estudios sobre ambos artistas todavía falta una investigación comparativa sobre su uso innovador del espacio. La película de Buñuel y la novela de Rulfo contienen espacios físicos y conceptuales que envuelven y encarcelan a sus personajes. Propongo vincular este sentido de encerramiento con la crítica hacia la hegemonía cultural nacionalista. El análisis aplica el concepto de ‘heterotopía’ de Foucault (1986) y la idea de ‘espacio nacional’ de Lefebvre (1991). Esta nueva investigación amplía el conocimiento del espacio en el modernismo mexicano a mediados del siglo veinte y explora los vínculos entre ambos artistas experimentales.

  • English

    This article analyses the subversive depiction of Mexican ‘national spaces’, such as homes, churches, and cemeteries, in Luis Buñuel’s El ángel exterminador (1962) and Juan Rulfo’s Pedro Páramo (1955). Although both of these artists have been studied in considerable depth, a detailed comparison of their works remains to be carried out, particularly with respect to their innovative approach to spatiality. Both Buñuel’s film and Rulfo’s novel feature key physical and conceptual spaces which enclose and imprison their characters and I seek to link this sense of entrapment to a critique of nationalist cultural hegemony. The analysis will be carried out by applying Foucault’s (1986) concept of the heterotopia along with Lefebvre’s (1991) idea of ‘national space’. This new research will contribute towards a deeper understanding of spatiality in mid-twentieth century Mexican Modernism and a greater awareness of the myriad links between these two experimental artists.


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