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Principales demandas informativas de los familiares de pacientes ingresados en Unidades de Cuidados Intensivos

    1. [1] Hospital Universitario Virgen de la Victoria

      Hospital Universitario Virgen de la Victoria

      Málaga, España

    2. [2] Hospital Universitario de Torrejón

      Hospital Universitario de Torrejón

      Torrejón de Ardoz, España

    3. [3] Hospital Universitario Fuenlabrada, Madrid, España
    4. [4] Hospital Comarcal d’Inca y Departament Infermeria i Fisioteràpia, Universitat Illes Balears, Mallorca, Islas Baleares, España
  • Localización: Medicina intensiva, ISSN-e 1578-6749, ISSN 0210-5691, Vol. 42, Nº. 6, 2018, págs. 337-345
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Main information requests of family members of patients in Intensive Care Units
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Objetivo Elaborar un catálogo de demandas informativas priorizadas por los familiares, conocer qué profesionales consideran estos que pueden responder a estas demandas y explorar las diferencias de criterio entre familiares y profesionales.

      Diseño Análisis cualitativo de validación de contenido; estudio descriptivo transversal.

      Ámbito Cuarenta y una UCI españolas.

      Participantes Familiares, médicos y enfermeras/os de pacientes críticos.

      Intervención De un listado inicial de preguntas extraído de revisión de la literatura, médicos, enfermeras/os y familiares de pacientes críticos incorporaron cuestiones que consideraron no incluidas. Tras análisis de validación de contenido, se obtuvo un nuevo listado que fue valorado nuevamente por los participantes para determinar el nivel de importancia que asignaban a cada pregunta y qué profesional consideraban adecuado para responderla.

      Resultados Cuestiones más importantes para los familiares: preocupación por la situación clínica, medidas a tomar, pronóstico e información. Existió coincidencia entre familiares y profesionales en las cuestiones prioritarias para las familias. Existieron diferencias significativas en la importancia dada a cada pregunta: entre médicos y familiares (72/82 preguntas) y entre enfermeras/os y familiares (66/82 cuestiones) (p<0,05). Para los familiares, el 63% de las preguntas podrían ser contestadas por médicos o enfermeras/os indistintamente, el 27% preferentemente por los médicos y 10% por las enfermeras/os.

    • English

      Objective To compile an inventory of information requests prioritized by the family members, to find out which professionals them consider able to respond these requests, and to explore the differences in perception between family members and professionals.

      Design Qualitative analysis of content validation and descriptive cross-sectional study.

      Scope 41 Spanish ICU.

      Participants Relatives, physicians and nurses of critical patients.

      Intervention From an initial list of questions extracted from literature review, physicians, nurses, and relatives of critical patients incorporated issues that they considered not included. After analyzing content validity, a new list was obtained, which was again submitted to the participants’ assessment to evaluate the level of importance that they assigned to each question and which professional they considered appropriate to answer it.

      Results most important questions for the relatives: concern about the clinical situation, measures to be taken, prognosis and information. There was a coincidence between relatives and professionals in the priority issues for families. There were significant differences in the importance given to each question: between doctors and relatives (72/82 questions), and between nurses and relatives (66/82 questions) (P<.05). For the relatives, 63% of the questions could be answered by doctors or nurses, 27% preferably by doctors and 10% by nurses.

      Conclusions The most relevant issues for families were prognosis and severity, but also the need for information. Healthcare professionals tend to underestimate the importance of many of the questions that concern families. Relatives feel that most of their concerns can be resolved either by doctors or nurses.


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