María Angela Prialé Valle, Rosa María Fuchs, Manuel Sáenz, Joyce K.H. Nga, Adrián Darmohraj, Mauro Carlos Moschetti
This research aims to increase the comprehension of the influence of the Big 5 Personality Traits on social entrepreneurship dimensions (social vision, sustainability, social network, innovation and financial returns) in the context of Argentinian and Peruvian social enterprises. Previous research was often based on student samples and most of them do not integrate the Latin American landscape. This paper presents a unique sample of entrepreneurs operating in countries where social entrepreneurship has not been deeply investigated, but considered as potentially relevant to bridge the division between the State and the free market in providing sustainable resources for the social sector growth. Data from 109 Peruvian and Argentinian social entrepreneurs was collected via online questionnaires, and analyzed using a separate exploratory factor analysis for the dependent and independent constructs. Findings indicate Conscientiousness as the most influential personality trait in social entrepreneur’s dimensions, affecting all except for financial returns. Openness has significantly positive influence to social network and innovation, as Extroversion to social network and financial returns, with a significantly negative influence to sustainability. Finally, Neuroticism has significantly negative influence to social networks. Additionally, differences between Peruvian and Argentinian samples were found and could stem from cultural-economic context.
Esta investigación busca ampliar la comprensión de la influencia de los 5 Grandes Rasgos de Personalidad en las dimensiones del emprendimiento social (visión social, sostenibilidad, redes sociales, innovación y retorno financiero) para el caso de los emprendedores sociales argentinos y peruanos. Estudios previos han empleado muestras de estudiantes y, mayormente se han enfocado en contextos ajenos al Latinoamericano. Este estudio es original en la medida que analiza una muestra única de empresarios sociales que operan en países donde el emprendimiento social, si bien considerado valioso, no ha sido investigado en profundidad. Se recopilaron datos de 109 empresarios sociales peruanos y argentinos a través de cuestionarios en línea. Se realizó un análisis factorial exploratorio separado para las variables dependientes y las independientes. Los hallazgos indican que el rasgo Afabilidad es el más influyente en las dimensiones del emprendedor social. El rasgo Apertura influye positiva y significativamente en las dimensiones Creación de redes sociales e Innovación. El rasgo Extraversión influye positivamente en las dimensiones Creación de redes sociales y Retorno financiero. Finalmente, el rasgo Neuroticismo influye significativa y negativamente en la dimensión redes sociales. Además, se encontraron diferencias entre las muestras peruanas y argentinas, que podrían derivarse del contexto cultural y económico.
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