The present work is intended to edit the text of the satire Contra el pintarse (1765) by Cándido María Trigueros: a poem of 336 verses whose manuscript is kept in the Biblioteca Colombina of Seville. In it, the author ridicules a feminine fashion: the use –and abuse– of cosmetics. The text responds to all the defining elements of the satirical genre recognized by Forner, that is: the mode –because it deals with the argument in an ironic tone -, the object - it is directed to correction– and the matter, because it teaches us the ugliness of vice by making it ridiculous. The criticism of the excessive use of cosmetics had already manifested itself in the Renaissance, but throughout the Modern Age it became a commonplace, the argument of a significant group of texts in which our satire will be included.
Este trabajo tiene el objetivo de editar el texto de la sátira Contra el pintarse (1765) de Cándido María Trigueros: un poema de 336 versos cuyo manuscrito se conserva en la Biblioteca Colombina de Sevilla. En él, el autor se propone ridiculizar, y de tal manera censurar, una moda femenina muy en boga: el uso - y el abuso - de afeites. El texto responde a todos los elementos definitorios del género satírico reconocidos por Forner, es decir: el modo – porque trata el argumento en tono irónico -, el objeto – ya que se dirige a la corrección – y la materia, porque nos enseña la fealdad del vicio haciéndolo ridiculo. La crítica al uso excesivo de cosméticos se había manifestado ya en el Renacimiento, pero a lo largo de la Edad Moderna se convierte en un verdadero lugar común, argumento de un significativo grupo de textos de los que tendrá que entrar a formar parte nuestra sátira.
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