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The relationship between learning styles and motivation to transfer of learning in a vocational training programme

  • Autores: Pablo Olivos Jara, Antonio Santos Segovia, Sergio Martín, Miguel Cañas, Emilio Gómez Lázaro, Yuxa Maya
  • Localización: Suma Psicológica, ISSN-e 0121-4381, Vol. 23, Nº. 1, 2016, págs. 25-32
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Relación entre estilos de aprendizaje y motivación para transferir aprendizajes en formación profesional
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Aunque abundan investigaciones sobre los estilos de aprendizaje de Kolb, escasean estudios sobre su relación con la motivación para el transfer, un concepto utilizado para evaluar la transferencia de contenidos y competencias adquiridas en actividades de formación al contexto laboral. Noventa y seis estudiantes (M=24.58 años de edad; el 99% varones) de 3 institutos de formación profesional participaron en actividades de laboratorio en el Instituto de Energías Renovables de la Universidad de Castilla-La Mancha, España. Completaron un cuestionario autoadministrado que incluía el Inventario de Estilos de Aprendizaje de Kolb; 2 escalas adaptadas para medir la motivación para el transfer de los estudiantes; y una escala de satisfacción con las actividades. Se observan correlaciones positivas y moderadamente fuertes (r=.708; p<.01) entre el transfer y la «valoración de la utilidad de las prácticas para sus actividades académicas». Un análisis discriminante entre el transfer y los estilos de aprendizaje reveló que «la motivación de los estudiantes» diferencia claramente entre asimiladores y convergentes; lo que explica el 97.1% de la varianza modelo (Wilks λ=.459; χ2=21.028; Sig.=.002) y una clasificación del 56.4% de los casos. Se discuten las implicaciones para la teoría de los estilos de aprendizaje y las mejoras en el diseño de este tipo de actividades.

    • English

      Although there is ample research about Kolb's learning styles, few studies have examined their relationship with motivations to transfer, a concept used to assess whether the content and competencies learned through professional training activities are transferred to the workplace context. Ninety-six students (M=24.58 years old; 99% males) from three vocational training institutes participated in laboratory activities at the Renewable Energy Research Institute of the University of Castilla-La Mancha, Spain. They completed a self-administered questionnaire that included the Kolb's Learning Styles Inventory; two scales adapted to measure student motivation to transfer their learning from training experiences; and a scale of satisfaction with the activities. A correlation analysis showed positive and moderately strong correlations (r=.708; p<.01) between motivations to transfer and “the relevance of the activities to academic performance”. A discriminant analysis between transfer and learning styles revealed that the “Student training motivation” item resulted in a distinct difference between assimilators and convergers, explaining 97.1% of the model variance (Wilks’ λ=.459; χ2=21.028; Sig.=.002) and classifying 56.4% of the cases. A discussion is presented as to the implications of these results for the theory of learning styles and the ways in which the design of the educational activities described in the study can be improved.


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