Este artículo retoma la cuestión de los orígenes genealógicos del jurista mālikí y teólogo aš‘arí Ibn Rušd al-Ŷadd (m. 520/1126) —al que no hay que confundir con su famoso nieto, Ibn Rušd al-Ḥafīd o Averroes (m. 595/1198). Se aportan nuevas evidencias en apoyo de los argumentos presentados en mi “Explicit Cruelty, Implicit Compassion: Judaism, Forced Conversion and the Genealogy of the Banū Rushd” aparecido en Journal of Medieval Iberian Studies (2010), trabajo en el que examinaba la genealogía de la familia a la luz del trato dado a los dimmíes por parte de los almohades, de la caída en desgracia con ellos de Averroes y su posterior confinamiento en Lucena.
This article revisits the question of the genealogical origins of the Cordoban Mālikī jurist and Ash‘arī theologian Ibn Rushd al-Jadd (d. 520/1126) – not to be confused with his renowned grandson, Ibn Rushd al-Ḥafīd or Averroes (d. 595/1198). New evidence is provided in support of the arguments put forward in my “Explicit Cruelty, Implicit Compassion: Judaism, Forced Conversion and the Genealogy of the Banū Rushd” published by Journal of Medieval Iberian Studies in 2010. There, the family’s genealogy was explored in the context of the Almohads’ treatment of the dhimmīs, Averroes’ fall from grace with the caliph and his subsequent confinement to Lucena.
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