Previous studies have showed development in perspective-taking abilities and empathy along childhood, and suggested the existence of relationships between these variables and aspects of culture. The study presented here investigated the relationship between empathy and roletaking in a sample composed by American and Brazilian children, aged 6 to 13. The method involved the administration of the Index of Empathy for Children and Adolescent – IECA (Bryant, 1982) and one Roletaking task. Results showed that American children scored higher in Role-taking than Brazilian participants. On the other hand, Brazilian children scored higher in empathy than American participants. Results are discussed considering previous cross-cultural studies on social and cognitive development.
Estudios anteriores mostraron avances en la toma de perspectiva y la empatía a lo largo de la infancia, y sugieren la existencia de relaciones entre estas variables y los aspectos de la cultura. El estudio presentado aquí investigó la relación entre empatía y toma de perspectiva en una muestra compuesta por niños brasileños y estadounidenses, entre 6 y 13 años de edad. En el método, se utilizo el Índice de Empatía para Niños y Adolescentes - IECA (Bryant, 1982) y una tarea de toma de perspectiva (Flavell, 1968). Los resultados mostraron que los niños estadounidenses obtuvieron un puntaje más alto en la toma de perspectiva que los participantes brasileños. Por otro lado, los niños brasileños obtuvieron calificaciones más altas en empatía que los estadounidenses. Los resultados se discuten considerando estudios transculturales previos sobre desarrollo social y cognitivo.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados