El presente ensayo estudia el fenómeno social y musical de las oposiciones en un siglo determinado, el XVII, y en un campo preciso, la música de órgano. Predeterminados por los códigos y niveles de saber sociales, sus ejercicios oscilan entre el inmovilismo y la evolución de los conocimientos. El artículo enfoca el fenómeno de las oposiciones en las dos sesiones de la organistía de Salamanca en el siglo XVII, las de 1622 y las de 1699, y con las propuestas de ca. 1679.
This essay studies the social and musical repercussions of competitive exams in a very specialized field, i.e., organ music. The case study will be the city of Salamanca during the 17th century. This article focuses on the very precise social codes and the highlevel skills pre-required for becoming an organist. Exercises given to the candidates are also analyzed: this allows us to be aware of the evolution undertaken during this century, since they are both conservatives and influenced by newest innovations. This article studies two particular exams which took place in Salamanca in 1622 and 1699, examining as well the suggestions of subjects given for the 1679 exam.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados