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Resumen de Jóvenes universitarios ecuatorianos entre redes y avatares de la información

Norma Molina Prendes, Mario Quintana

  • español

    Background: the excessive consumption of information through digital media, sometimes distorts reality from content created for certain purposes.

    Objective: to analyze the influence of information often excessive, which young Ecuadorian university students receive through digital media, with emphasis on the domain of information about consumers.

    Methods: a descriptive study was carried out during the second semester of 2017, at the Israel Technological University in Quito, Ecuador. Theoretical methods were used: historicallogical, inductive-deductive and analytical-synthetic; empirical ones: the survey in the form of a questionnaire to students.

    Results: the students stated that they spend most of their time in internet for academic consultations, entertainment and communication; it was found that the most visited pages were social networks. The information was created by people or groups without a verifiable identity in real life. There was no appreciation of who generates the content, what the message intends or with what sources it is created. The so-called opinion leaders delimit the virtual reality according to their decision, which gives the content a great influence on the consumer.

    Conclusions: the contents generated by the opinion leaders for the users through virtual societies, can shape parallel realities and manipulate the information according to the interests represented by these groups, which sometimes propitiate distorted opinions about reality

  • español

    Fundamento: el consumo excesivo de información a través de los medios digitales, en ocasiones distorsiona la realidad a partir de contenidos creados con determinados propósitos.Objetivo: analizar la influencia de la información muchas veces excesiva, que reciben los jóvenes universitarios ecuatorianos a través de los medios digitales, con énfasis en el dominio de la información sobre los consumidores.Métodos: se realizó un estudio descriptivo durante el segundo semestre de 2017, en la Universidad Tecnológica Israel en Quito, Ecuador. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, inductivo-deductivo y analítico-sintético; empíricos: la encuesta en forma de cuestionario a estudiantes.Resultados: los estudiantes plantearon que usan la mayoría del tiempo en la red para realizar consultas académicas, entretenimiento y comunicación; se constató que las páginas más visitadas eran las redes sociales. La información fue creada por personas o grupos sin una identidad verificable en la vida real. No se apreció una percepción de quién genera los contenidos, qué intención tiene el mensaje ni con qué fuentes es creado. Los llamados líderes de opiniones delimitan la realidad virtual según su decisión, lo cual le otorga al contenido una gran influencia sobre el consumidor.Conclusiones: los contenidos generados por los líderes de opinión para los usuarios a través de sociedades virtuales, pueden conformar realidades paralelas y manipular la información de acuerdo con los intereses representados por estos avatares, lo cual en ocasiones propicia  opiniones tergiversadas sobre la realidad.   


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