En “Mexico: One Plate at a Time”, Rick Bayless se presenta como guía turísticoque exporta una versión idealizada de la cultura mexicana para el burgués estadounidenseque busca un escape de su existencia banal regida por el trabajo. Se observan el “fetichismo de mercancías” (Marx) y el “vampirismo cultural” (Žižek), pues Bayless actúa como vampiro” al chupar la riqueza cultural de México y arrancar su gastronomía de su contexto local, invisibilizando la relación geopolítica complicada entre ambas culturas. Para corroborar lo anterior, se yuxtapone la representación de los productos gastronómicos con fuentes histórico-antropológicas para trazar su trayectoria de mercantilización.
In “Mexico: One Plate at a Time,” Rick Bayless presents himself as a tourist guide who exports an idealized version of Mexican culture for the American bourgeois seeking an escape from his/her banal existence ruled by work. Here we can distinguish instances of “commodity fetishism” (Marx) and “cultural vampirism” (Žižek), since Bayless behaves as a “vampire” by sucking the cultural wealth of Mexico and stripping Mexican cuisine from its local context, rendering the complex geopolitical relationship between Mexico and the United States invisible. To demonstrate this, we juxtapose the representation of gastronomical products with historical and anthropological sources to trace the commercialization process of the former.
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