México
La relación violenta entre alumnos y maestros, está vinculada con la falta de madurez de la adolescencia y las relaciones interpersonales, convirtiéndose en problema complejo ante los factores que influyen. Objetivo: identificar la prevalencia de violencia entre alumnos y profesores y tipos de ésta con mayor frecuencia desde la perspectiva de los estudiantes, y la asociación de factores como sexo, edad, grado académico y lugar de origen del escolar.La muestra 47 hombres y 55 mujeres, total 102 escolares. Se encontró una prevalencia general de vio-lencia de los alumnos hacia los profesores del 41.9%, de maestros a los alumnos del 39.8%. Violencia más frecuente fue los tipos de violencia dirigida al docente que se presentaron con más frecuencia fueron: la disrupción en el aula (48.46 %), seguida por la violencia verbal (32.85 %).De la asociación de factores, de las respuestas afirmativas dirigida al maestro, los alumnos de 3er grado ocuparon el mayor porcentaje (41.72 %), las mujeres (57.21%), por edad, los alumnos de 13 años (33.63 %). Respecto al lugar de origen, quienes viven en el municipio de Guadalajara fueron más constantes (65.3 %).Las mujeres identificaron más los actos violentos en el aula. La disrupción es más recurrente seguida por la violencia verbal.
The relationship violent between students and teachers, is linked with the lack of maturity of ado-lescence, in interpersonal relations, becoming a school problem of complex traits in the variety of factors that influence it. This work aims to identify the prevalence of violence among students and teachers, as well as types that occur most frequently, above, from the perspective of students. It also presents the Association of factors such as sex, age, academic degree and place of origin of the school.The sample consisted of 47 men and 55 women, in total 102 school. Found an overall prevalence in violence of the students toward the teachers of the 41.9% and teacher to the students of the 39.8%. Violence that is more frequent was the types of violence aimed at the teacher that arose more frequently were: disruption in the classroom (48.46%), followed by verbal violence (32.85%).In relation to the Association of factors, the total number of affirmative responses of violence directed at the teacher, the students of 3rd grade high school occupied the highest percentage (41.72%), women (57.21%), and age, students in 13 years (33.63%). With respect to the place of origin, who live in the municipality of Guadalajara were more constant (65.3%).Women identified most acts of violence in interpersonal relationships in the classroom. The disruption is most commonly followed by verbal violence.
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