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Resumen de Digging up the un/romantic past: Reworking Popular Romance Codes in Rose Tremain’s "The Colour" and Maxine Alterio’s "Ribbons of Grace"

Paloma Fresno Calleja

  • español

    Este artículo realiza un análisis comparativo de dos novelas neo-históricas The Colour, de Rose Tremain y Ribbons of Grace, de Maxine Alterio. Ambas novelas se sitúan en la Nueva Zelanda del siglo XIX y narran relaciones interraciales de amor entre personajes británicos y chinos con el trasfondo de la fiebre del oro. Mi lectura se centra en demostrar cómo estas novelas neo-históricas emplean y subvierten simultáneamente convenciones de la novela romántica. Mi argumento principal es que la manipulación de estas convenciones genéricas demuestra la porosidad que existe entre las variedades literarias y populares de la novela histórica y que cada autora utiliza el material romántico para articular su respectiva agenda política. Mientras la novela de Tremain prioriza una perspectiva feminista y coloca el énfasis en los aspectos individuales de la historia de amor, la novela de Alterio se ocupa de la revisión de la historia neozelandesa desde una perspectiva postcolonial resaltando las consecuencias sociales de la relación interracial.

  • English

    This article offers a comparative reading of two neo-historical novels: Rose Tremain’s The Colour and Maxine Alterio’s Ribbons of Grace, both set in 19th century New Zealand and portraying interracial love stories between British and Chinese characters in the context of the gold rush. I read these neo-historical novels in relation to the romantic conventions they simultaneously employ and subvert. My contention is that their manipulation of certain romantic narrative and thematic conventions demonstrates the porosity between the literary and the popular ends of the historical spectrum. My analysis concentrates on how each author employs the romantic material to articulate their respective political agendas. Whereas Tremain’s novel prioritises a feminist perspective and emphasises the individual dimension of the love story, Alterio’s work is more concerned with the postcolonial revision of New Zealand’s past and highlights the social consequences of the interracial liaison.


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