Enrique de Villena (1384-1434), noble aficionado a las letras, autor bilingüe en catalán y castellano, residente algunos años (ca. 1416- 1429) de manera intermitente en la corte valenciana de Alfonso V de Aragón y Juan de Navarra, influyó en el concepto de literatura del autor de la novela caballeresca Curial e Güelfa (Enyego d' Avalos?), escrita en catalán (Nápoles-Milán, c. 1445-1448) y relacionable con la corte italiana del Magnánimo. El Curial presenta conexiones intertextuales con la obra de Vi llena, además de hápax y neologismos compartidos. Su autor conoció, sin duda, Los dotze treba//s d'Hercules (Valencia, 1417) y parodió errores mitográficos de la Eneida romanceada, glosada y moralizada por Vil lena (Valencia, 1427-1429), dos obras a las que alude implícitamente en la suya. Ambos escritores difundieron el ideal del vir scientificus Hércules (Coluccio Salutati) como alegoría del esfuerzo que los caballeros sr;ientificos/scientifichs ponían en estudiar los clásicos greco-latinos para crecer en virtud. Y ambos parece que anticiparon un «virgilianismo político» interpretable como la idea de embellecer literariamente los hechos históricos para eternizar la gloria militar en un digno formato.
Enrique de Villena (1384-1434), a nobleman keen on arts, a bilingual author in Catalan and Spanish, who lived for sorne years (ca. 1416- 1429) -in a sporadic way-in the Valencian court of Alfonso V of Aragon and John of Navarre, had an influence on the concept of literature to the author of the chivalric novel Curial e Güelfa (Enyego d 'Avalos?), written in Catalan (Naples-Milan, ca. l 445-1448) and which could be related with the ltalian court ofthe Magnanimous. The Curial displays intertextual connections with Villena's work, apart from shared hapaxes and neologisms. The author was aware of -undoubtedly-Los dotze treballs d'Hercules (Valencia, 1417) and parodied mythographic mistakes from the romanced, glossed and moralised Aeneid by Vi llena (Valencia, 1427-1429), two works that he alludes to implicitly in his own. Both writers spread the ideal ofthe vir scientificus Hercules (Coluccio Salutati) asan allegory ofthe effort the s9ientificos/scientifi.chs knights put on studying the Greek-Latin classics to grow up in virtue. And both seem to anticipate a «political virgilianism» which could be interpreted as the idea of embellishing literarily the historical events to perpetuate the military glory in a respectable format.
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