Barcelona, España
El wenyi pian, el equivalente chino de melodrama, ha resurgido en el cine de Hong Kong a principios del siglo XXI. En tanto que apela a los sentimientos de la audiencia, es el género más apropiado para contar historias personales en el contexto de una sociedad cambiante. La obra de Wong Kar-wai reviste especial interés para los investigadores del wenyi pian. Su mayor éxito hasta la fecha, Deseando amar (Fa yeung nin wa, 2000), y su continuación 2046 (2004) revisitan los clásicos de la segunda edad de oro del cine chino. Enriquecen el wenyi tradicional con las sensibilidades sociopolíticas del Hong Kong en transición, y reinventan las convenciones del melodrama –la narrativa no lineal, voz en off, música y escenografía– para retratar la nostalgia poscolonial.
Wenyi pian, a Chinese equivalent of melodrama, has been experiencing a revival in Hong Kong cinema at the turn of the twentieth century. As a genre that appeals to the emo-tions, it is best suited for delivering personal stories set against the backdrop of a changing society. Particularly inte-resting to the scholars of wenyi is the oeuvre of Wong Kar-wai. His biggest success to date, In the Mood for Love (Fa ye-ung nin wa, 2000), and its sequel, 2046 (idem, 2004), revisit the classics of the Second Golden Age of Chinese cinema and imbue the traditional wenyi with socio-political sensibilities of Hong Kong in the transitional period. This essay explores how these two films appropriate melodramatic tropes – such as subjective narration, non-linear chronology, extensive use of music and props – in order to portray nostalgia.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados