Barcelona, España
S’aporta una visió general del nexe entre la música i el text en obres religioses — litúrgiques i en romanç— de compositors del Barroc musical hispànic (Victoria, Cererols, Ruiz Samaniego, Valls, Comes, Gómez Camargo, Vallès i Literes). Es posa de manifest la relació entre retòrica i llenguatge musical. Es revisen diversos tractats musicals hispànics del moment, per tal d’extreure’n els trets que configuren el pensament retoricomusical. S’interrelacionen aquestes obres amb els tractats europeus de l’època, singularment els de Burmeister i de Kircher. De les figures retoricomusicals detallades en els documents, es confecciona l’anàlisi que s’aplica a fragments musicals de les obres dels compositors esmentats. Les conclusions palesen, entre d’altres, que l’ornatus de la retòrica vehiculava la sintaxi del llenguatge musical, que responia, així, als tres objectius de la comunicació verbal de l’època: docere, delectare et movere.
This article aims to give an overview of the link between music and text in specific religious works, both liturgical and in Romance, by Baroque music composers in Spain – Victoria, Cererols, Ruiz Samaniego, Valls, Comes, Gómez Camargo, Vallès and Literes. We will seek to clearly show the relationship between rhetoric and the musical language components. Several Hispanic musical treatises are reviewed in order to extract the features of rhetorical-musical thought. These are interrelated with the European treatises of the times, particularly those of Burmeister and Kircher. An analysis is made from rhetorical- musical figures detailed in the treatises and it is applied to musical fragments of the works of the aforementioned composers. One conclusion, among others, is that rhetoric ensured that the musical discourse addressed the three main objectives pursued by the verbal communication of that era: docere, delectare et movere.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados