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Resumen de The pessimistic tradition in the Venezuelan intellectual discourse as object of study (approach of art’s state)

María Eugenia Perfetti

  • English

    There is a general consensus that Venezuelan reality has been recurrently interpreted from fatalism or pessimism by the majority of the national intelligentzia. This situation allows to speak of a pessimistic tradition that is traceable from the early stages of the country’s Republican life. The following work gathers, through a documentary research, the main studies that have traced these pessimistic approximations of the national reality from the intellectual discourse, Specifically, a group of researchers is described finding in the contemporary intellectual discourse, a sort of self-fulfilling prophecy of national failure by linking it with the negative self-image of being Venezuelan, problems of national identity and/or recurrent national crisis. This review brings together, mainly, the precursory works of Augusto Mijares (1952) and Luis Beltrán Guerrero (1962); as well as, the ones done by Maritza Montero (1991), Thamara Hannot (1996, 1997) and Aníbal Romero (2002), who are relevant in the content’s analysis of different texts and describe in detail the pessimistic intellectual discourse that consolidated throughout the 20th century in Venezuela. 

  • português

    Existe el consenso general según el cual la realidad venezolana ha sido interpretada recurrentemente desde el fatalismo o pesimismo por gran parte de la intelligentzia nacional.  Situación que permite hablar de una tradición pesimista rastreable desde muy temprano en la vida republicana del país. El siguiente trabajo reúne, a través de una investigación documental, los principales estudios que han rastreado estas aproximaciones pesimistas a la realidad nacional desde el discurso intelectual; en especial, se describe un grupo de investigaciones que encuentra en el discurso intelectual contemporáneo una suerte de profecía auto-cumplida del fracaso nacional al vincular éste con la autoimagen negativa del ser-venezolano, los problemas de identidad nacional y/o  las recurrentes crisis  nacionales. Esta revisión reúne, en primer lugar, los trabajos precursores de Augusto Mijares (1952) y Luis Beltrán Guerrero (1962); así como, los  realizados por Maritza Montero (1991), Thamara Hannot  (1996, 1997) y Aníbal Romero (2002), los cuales privilegian el análisis de contenido de diversos textos y dan buena cuenta del discurso intelectual pesimista que se consolidó a lo largo del siglo XX en Venezuela.  


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