La relación entre la retórica y la imagen de la mujer tomó una forma particular en los textos neolatinos en la Silesia antigua. En primer lugar, la identidad de la mujer silesiana se determinó de una manera original en la Edad Media, como lo demuestran los dos monumentos literarios de los siglos XII y XIII, así como el culto de Santa Eduvigis y los sermones del fraile dominico Peregrino de Opole. Gracias a la discreta aplicación de la retórica, la mujer silesiana adquiere el estatus del ser humano ingenioso e independiente y se la pone en pie de igualdad con María. El Renacimiento es una época de las controversias retóricas sobre el lugar de la mujer en la sociedad, que en Silesia se marcó con el papel activo de la mujer en la Iglesia, con la publicación de la obra "Catalogus doctarum virginum et feminarum" de Georgius Martinus Baldhofenius y con alentar a las mujeres a competir con los hombres (Laurentius Corvinus), lo que parece el acto más "feminista" en la Europa de aquel entonces. Los monumentos de la época barroca de una forma interesante utilizan el principio retórico de la memoria, mostrando la historia de la mujer en la imágenes consecutivas. Los dos últimos siglos de la cultura latina en Silesia se destacan por la creación literaria de las propias mujeres. Cabe mencionar especialmente a María Cunitz, la brillante astrónoma del siglo XVII que también participó en el debate europeo sobre el mejor estilo retórico.
The correlation between the rhetoric and the representation of woman takes on a particular importance in the old Silesian Latin texts. To begin with, the identity of Silesian woman has been distinguished in an original way dating back to medieval period. It can be demonstrated by two special material-literary monuments from the twelfth and the thirteenth centuries, Saint Hedwig of Silesia's cult and sermons preached by a Black Monk, Peregryn of Opole. Thanks to the discreet rhetorical measures, Silesian woman gains status of a resourceful and self-reliant person. She is even being compared to Saint Mary. The Renaissance is a time of rhetorical disputes concerning the rung women are placed on in a social ladder. In Silesia they were able to stand out and position themselves on a much higher rung thanks to the avid speech given by a woman in the church, publication of the work titled "The catalogue of educated women and girls" (Georgius Martin) and the most feministic encouragement in Europe for that period exhorting women to compete with men (Laurentius Corvinus). In the baroque, monuments represent a very distinctive rhetorical rule called memoria, which is a story about a woman depicturing her in successive pictures analogically to the 'movie'. On the other hand, the two last centuries of Latin culture in Silesia were marked by literary works of women themselves. Maria Cunitia (Kunitz) unquestionably deserves a special attention. Not only was she a splendid seventeenth century astronomer, but also an active participant of all-Europe rhetorical discussion concerning the best rhetorical style.
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