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La maternidad imposible: hiperrealidad e histeria en el cine apocalíptico de Jaume Balagueró

  • Autores: Jennifer Brady
  • Localización: Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, ISSN 1096-2492, Nº. 22, 2018, págs. 243-252
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Incorporating Baudrillard's theories of hyperreality and apocalypse and Kristeva's return to the semiotic as the theoretical framework, this current study analyzes acts of violence against mothers in two films directed by the Catalan director Jaume Balagueró: Los sin nombre (1999) and [REC] (2007). In these films, the mother figure is represented as an inherent failure within the apocalyptic world and in the midst of a personal apocalypse. Focusing on the role of the mother figure, who is developed and destroyed in relation to the apocalypse and as a representation of Beaudrillard's hyperreality, I analyze the expression of the impossibility of biological reproduction. Death of mothers and daughters, and violence carried forth by children against their mothers, point to a loss of the signifier and failure of the representational system. In this way, hyperreality makes rebirth impossible and forces the apocalypse to continuously prevail.

    • English

      A partir de un marco teórico inspirado por las teorías de la hiperrealidad y el apocalipsis de Baudrillard y el regreso al semiótico de Kristeva, este estudio analiza la violencia contra madres en dos películas del director catalán Jaume Balagueró: Los sin nombre (1999) y [REC] (2007). En estas dos películas la figura de la madre se representa como un fracaso inherente dentro del mundo apocalíptico actual y personal. Se concentra específicamente en el papel de la maternidad—el desarrollo y la destrucción de ella forzada por el apocalipsis—como una representación de hiperrealidad donde la reproducción biológica llega a ser una imposibilidad. La muerte de madres y de hijos, y la violencia de los hijos hacia sus madres, provoca una pérdida del significante y un fracaso del sistema de representación. De esta manera, la aparición de lo hiperreal imposibilita el renacimiento y hace que prevalezca continuamente el apocalipsis.


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