Este artículo propone un abordaje interdisciplinario al estudio de las llamadas escritoras del canon isabelino para fomentar una mayor comprensión de su impacto en la cultura contemporánea. Los casos de Ángela Grassi, Faustina Sáez de Melgar, Joaquina García Balmaseda y Pilar Sinués de Marco muestran que su uso táctico del bricolage (Michel de Certeau) las sitúa en los intersticios de la autoría, el mundo de la edición y la industria de la moda. Iluminar la relación compleja entre su práctica de la autoría y sus polifacéticas iniciativas comerciales sería otro reto para la nueva biografía histórica.
This article argues for an interdisciplinary approach to the study of the so-called escritoras isabelinas, Spain’s mid-nineteenth century women writers, in order to develop a fuller understanding of their intervention in contemporaneous culture. The cases of Ángela Grassi, Faustina Sáez de Melgar, Joaquina García Balmaseda and Pilar Sinués de Marco show that their tactical use of bricolage (Michel de Certeau) situates them at the interstices of authorship, the publishing sector and the fashion industry. The complex relations between their authorship and their multiple commercial initiatives would be best captured from the perspective of the new historical biography.
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