No són poques les vicissituds experimentades durant la construcció de la línia fèrria de Sant Joan de les Abadesses, projectada a principis del s. XIX per al transport d'hulla des del jaciment carbonífer d'Ogassa amb mires a abastir de combustible barat i autòcton les indústries catalanes que, fins llavors, funcionaven amb carbó anglès. Els primers projectes es remunten a 1844, però els fracassos se succeïren fins el 1880, any d'inaguració de la línia. Ara, gràcies a nova documentació localitzada a la Bibliotheque Nationale de France, podem completar i ampliar l'estudi d'un dels episodis més polèmics: la concessió de l'any 1870 a Henri Alexandre de Lossy de Ville, que va crear la Compagnie Espagnole du Chemin de fer du Nord de Catalogne. Lossy de Ville, ofegat pels deutes i pel fet que la Diputació Provincial de Barcelona li negués subvencions a causa de suposats incompliments, es veié obligat a transferir, ja el 1873, la concessió a Félix Macià Bonaplata i a Eugeni Broccà i Sagnier. La nova documentació localitzada permet resseguir l'impacte d'aquest projecte fallit més enllà de les nostres fronteres i analitzar-ne les conseqüències judicials per a Lossy de Ville i alguns dels seus col·laboradors, que foren condemnats per estafa a França.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados