Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Les Crisis de la premsa escrita: riscos i oportunitats d'un canvi de model

Milagros Pérez Oliva

  • English

    The entire Spanish media sector is witnessing the end of an era characterized by the confluence of three crises: the economic crisis, the industrial model crisis, and the crisis of the social role of journalism. Each of the three crises raises questions regarding the future of journalism and even of the right to information. There are several problems to solve: people have become unaccustomed to paying for information since the freebie mentality has taken hold; institutions and businesses are seeking channels of communication that lead directly to their target audiences and circumvent ‘bothersome intermediaries’ — namely, journalists. It remains to be seen who will pay for future newspapers, which will most probably be digital. However, regardless of the new context, quality journalism will be necessary since reliable intermediaries will be necessary. Quality, experience, and depth of information make for the best product regardless of the format. This is the challenge facing the media that expect to survive.

  • català

    Els mitjans de comunicació viuen un final d'època i pateixen la confluència de tres crisis: crisi econòmica, crisi de model industrial i crisi del periodisme i la seva funció social. Cada una d'aquestes crisis posa en qüestió el futur del periodisme i fins i tot que es pugui exercir el dret a la informació. Hi ha diversos problemes per resoldre: la gent s'ha desacostumat a pagar per la informació i s'ha instal·lat una cultura de la gratuïtat; les institucions i empreses busquen la manera de comunicar-se directament amb els ciutadans prescindint dels «molestos intermediaris», els periodistes. Falta veure qui paga els futurs diaris, que amb tota probabilitat seran digitals. Sigui com sigui, el periodisme de qualitat serà necessari perquè caldran intermediaris fiables. La qualitat, l'experiència, la profunditat de la informació, fer el millor producte amb diferents formats és el repte que tenen al davant els mitjans que vulguin sobreviure.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus