Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Contraplà amb la mort: imatge i història en el cinema portuguès contemporani

Glòria Salvadó Corretger

  • català

    La tesi exposa que les imatges del cinema portuguès contemporani mostren una fissura. D'una banda, revelen les empremtes d'un passat desaparegut que es reactiva (la història) i, de l'altra, convoquen allò indeterminat, un misteri que habita més enllà del pla i que es xifra en el contraplà: el contraplà amb la mort. La investigació parteix de tres imatges que constaten la presència d'un imaginari comú, soterrat i vinculat a la idea de mort en l'obra de tres cineastes portuguesos de generacions diferents: Manoel de Oliveira, João César Monteiro i Pedro Costa. El treball posa de manifest que aquesta idea de mort està relacionada amb dos elements clau per a la història, la política, l'art i el pensament de Portugal: el mar i el navegant. A partir del diàleg que s'estableix entre els plans que filmen aquests cineastes, les imatges que pertanyen al passat històric, artístic i polític de Portugal, i les composicions visuals d'altres universos cinematogràfics anteriors, es dibuixa un mapa estètic del cinema portuguès contemporani.

  • English

    The thesis exposes that images of Portuguese contemporary cinema show a fissure. On the one hand they reveal the fingerprints of a missing past that reactivates (the history) and for other one they summon the indeterminate thing, a mystery that inhabits beyond the shot and that is coded in the counter shot: the counter shot with the death. The research departs from three images that notice the presence of an underground, common imaginary linked to the idea of death in the work of three Portuguese filmmakers of different generations: Manoel de Oliveira, João César Monteiro and Pedro Costa. The work reveals that this idea of death is related to two key elements for the history, the politics, the art and the thought of Portugal:

    the sea and the navigator. From the dialog that is established between the shots filmed by these filmmakers; the images that belong to the historical, artistic and political past of Portugal; and the visual compositions of other previous cinematographic universes, it’s possible to draw an aesthetic map of Portuguese contemporary cinema.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus