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Resumen de Geospatial platforms and immersive tools for social cohesion: the 4D narrative of architecture of Australia’s Afghan cameleers

Md Mizanur Rashid, Kaja Antlej

  • español

    Este trabajo examina el alcance de la arqueología arquitectónica virtual en forma de plataformas geoespaciales digitales y herramientas inmersivas, como la Realidad Virtual (RV) y la Realidad Aumentada (RA) que se utilizarán como medios para la cohesión social, en particular en una sociedad multicultural y multiétnica como la australiana. En el contexto de la actual preocupación nacional y mundial por los musulmanes y el islam, así como por la desconfianza y el distanciamiento entre musulmanes y no musulmanes en Australia, es imperativo profundizar en la contribución de los primeros pioneros musulmanes, en este caso los camelleros afganos, en el tejido social de la Australia colonial. Basado en la premisa de que la arquitectura podría ser un marco de investigación único y revelador para comprender mejor los valores humanos, la cosmovisión y la cultura material, el objetivo principal de este artículo es abordar dos cuestiones clave utilizando la arqueología arquitectónica virtual. En primer lugar, demostrar la aplicación de la captura en 4D y la modelización basada en componentes con metadatos y paradatos sobre el pasado de los sitios del patrimonio arquitectónico perdidos en lugares remotos del centro y oeste de Australia; además, se cuenta con activos como Linked Open Data (LOD) para su posterior difusión y uso. En segundo lugar, proponer a las audiencias y escuelas del GLAM (en español Galerías, Bibliotecas, Archivos y Museos) un modo de difusión de nuevos conocimientos a través de plataformas digitales y experiencias de RV/RA sobre los musulmanes en Australia y su contribución a la sociedad australiana, lo que, en última instancia, reduciría al mínimo el distanciamiento entre los musulmanes y los no musulmanes en Australia. Una comprensión social/cultural adecuada mitigaría el mito del miedo y la desconfianza con respecto a los musulmanes y el islam, eliminando malas interpretaciones sobre su carácter y forma de vida (que les han afectado durante mucho tiempo).

  • English

    This paper focuses on examining the scope of virtual architectural archaeology in forms of digital geospatial platforms and immersive tools such as Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) to be used for achieving social cohesion, particularly in a multicultural and multi-ethnic society like Australia’s. In the context of the current global and national concern about Muslims and Islam, as well as for the mistrust towards and distance between Muslims and Non-Muslims in Australia, it is imperative to delve deeper into the contribution of early Muslim pioneers, in this case, the Afghan Cameleers, in the social fabric of colonial Australia. Based on the premise that architecture could be a unique and revealing research frame to gain insight into human values, worldview and material culture, the main aim of this paper is to address two key issues using virtual architectural archaeology. Firstly, to demonstrate the application of 4D capturing and component-based modelling with metadata and paradata regarding the past of the lost architectural heritage sites in remote central and western Australia, also counting on assets such as Linked Open Data (LOD) for further dissemination and use. Secondly, to propose a mode to disseminate new knowledge through digital platforms and VR/AR experiences to the GLAM (Galleries, Libraries, Archives, and Museums) audiences and schools regarding the Muslims in Australia. Understanding properly them and their contribution to the Australian society would eventually minimise the cultural distance between Muslims and Non-Muslims in Australia. Greater awareness could mitigate the myth of fear and mistrust regarding Muslims and Islam, widely misunderstood for a long time.Highlights:Architectural-archaeological heritage as a tool for achieving social cohesion and to minimise cultural/social differences between Muslims and non-Muslims in Australia.4D capturing and digital geospatial platforms for contextualising architectural-archaeological heritage in a spatial and chronological way.Gamified and non-gamified Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) applications to engage the general public with architectural-archaeological heritage from remote, hard-to-access areas.


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