The Convent of Pleasures (1668) es un closet drama de Margaret Cavendish, Duquesa de Newcastle (1627-1674) literata, filósofa y pionera de la divulgación científica cuya trama se centra en la decisión de una bella y virtuosa joven de fundar un Convento que celebre el placer de los sentidos, de la vida contemplativa y el aprendizaje entre congéneres. Entendemos que esta obra constituye una reflexión sobre las condiciones de vida y posibilidades de acceso al saber femeninos encuadrable en un ámbito discursivo que planteaba el dilema entre el retiro monástico como condición de la sabiduría y el rol asignado a las mujeres, esencialmente el matrimonio y la maternidad. Esta pieza recrea lúdicamente ambas opciones. Por un lado presenta el retiro como lo opuesto al ascetismo y la soledad, siendo la amistad entre mujeres la via regia hacia la filosofía y la ciencia. Por otro plantea las condiciones del posible matrimonio propicio a la sabiduría femenina a través del travestismo. Nuestro acercamiento buscará establecer las conexiones entre esta obra y las numerosas reflexiones de Cavendish sobre la cuestión femenina en otros textos, conjeturando que el carácter especialmente recreativo pero radical de la presentación de las opciones femeninas en The Convent of Pleasures puede vincularse con el contexto más libre y acotado del closet drama, que permite a la autora ofrecer un desenlace que recrea humorísticamente las convenciones del género.
The Convent of Pleasure (1668) is a closet drama written by Margaret Cavendish, Duchess of Newcastle (1627-1674) focused on a beautiful heiress’ decision to found a Convent which celebrates pleasure. From the recovery of its insertion in the author’s corpus as well as considering it an answer to the dilemma over ascetic withdrawal as a condition of feminine wisdom and marriage, we conjecture that stylistic freedom of the piece of literature allows the recreation subversively of both alternatives and integrates them to the development of recurrent themes in Cavendish’s work in a radical and playful way. We show from gender theory how this literary work represents the withdrawal as opposed to asceticism and solitude, being friendship among women the privileged path toward an inaccessible pleasure for those positioned within the patriarchy. We point out that the playful character also enables visibility strategies intended to contrast unhappiness of married women with legitimacy and naturalness of lesbian love between the heroin and the Princess, as well as topic variations about social conditioning and female ability. Then we discuss the outcome of the work, the heroin marriage, constitutes a tradition defence. We also argue, on the other hand, the literacy resource taken from Shakespeare through which the Princess turns out to be a Prince, which depicts a creative redistribution of sexual models and challenges patriarchal hierarchy, interpretation that we link with the author’s reflections about male fitness for marriage. Finally, we show how the final scenes, focused on the character of the jester Mimick, point to legitimize Cavendish’s aspiration to be included in the literary tradition through humorous reflection about the topics displayed and the verbal frameworks to categorize them.
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