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Resumen de The unconscious in social psychology and psychology: a metaphor for their crises

Marlon Xavier, Cristina Lhullier

  • español

    Este ensayo teórico hace un análisis crítico de una metáfora (Brown & Stenner, 2009) para las crisis en psicología y psicología social, sus objetos de estudio y antropologías filosóficas relacionadas: Moby-Dick. Al interpretarla simbólicamente como mito, planteamos que la cuestión central para las crisis ha sido el concepto de inconsciente. Así revaloramos la historia y orígenes sociales del concepto, centrándonos en el psicoanálisis freudiano y su mito, “la leyenda freudiana”: cómo su noción de sujeto, modelo de psicología, y concepto de inconsciente han impactado la psicología (social), culminando con un análisis del inconsciente en la psicología social hoy. Concluimos presentando una propuesta: una antropología filosófica distinta basada en el rescate de un concepto humanista de inconsciente, y del campo simbólico, como fundamento para el social (cultura) y el sujeto, y así para una nueva psicología social que re-une modelos de las ciencias naturales y humanas.

  • English

    This theoretical essay analyses critically a metaphor, advanced by Brown and Stenner (2009), for the crises in social psychology and psychology, their objects of study and related philosophical anthropologies: Moby-Dick. In interpreting it symbolically as a myth, we argue that the core question for the crises was the concept of unconscious. Thus we reassess the social history and origins of such concept, centered around Freudian Psychoanalysis and its myth, the “Freudian legend” — how its notion of a subject, model of psychology, and concept of unconscious impacted (social) psychology, culminating in an analysis of the unconscious in social psychology today. We conclude by advancing a proposal: a different philosophical anthropology based on the rescue of a humanist concept of the unconscious, and the symbolic realm, as foundation for both the social (culture) and the subject, and thus for a new social psychology that re-unites Naturwissenschaft- and Geisteswissenschaft-models.


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