Alejandro Egea Vivancos, Laura Arias Ferrer
This study aims to analyze the historical relevance given by Basic Education students to historical events and in what ways they do it. For that, standards of historical thinking held by those future teachers are analyzed. Focus is on the so called historical significance.
Through short account, we analyzed the abilities of the future teacher in relation to this basic concept of the historical thinking, which brings interesting signs about how students understand history and the underlying assumptions to narrate it. For that purpose, we processed 107 short narratives written by 520 individuals, all of them college students of Basic Education working in groups. The texts were collected during three academic courses and were analyzed with qualitative methodology based on the categorization of their contents. The results show that these future teachers have minimum historical knowledge, most of it limited to events that are the landmarks of changes in a historical period.
These events of transition between historical periods are, for them, the most significant in the history of humankind to the detriment of others. Some of the implications for their future work as teachers include a great limitation of the contents to be taught or an excessive dependence on the textbook. This leads to the development of a teaching based on memorization and the lack of reflection of the historical narration itself to the detriment of the analysis of the importance of some historical events.
El objetivo es conocer a qué acontecimientos históricos atribuyen relevancia los estudiantes del Grado de Educación Primaria y en qué términos lo hacen. Para ello se analizan los patrones de pensamiento histórico que poseen los futuros docentes. Se centra la atención en el estudio de la denominada relevancia histórica. A través de pequeñas narrativas se han analizado cuáles son las capacidades del futuro docente en relación a este concepto básico del pensamiento histórico, lo cual aporta interesantes indicios acerca de cómo el alumnado entiende la historia y bajo qué premisas la narra. Para ello se han procesado 107 pequeñas narrativas construidas grupalmente por 520 individuos, todos ellos estudiantes universitarios del grado de Educación Primaria. Los textos se recopilaron durante tres cursos académicos y se analizaron siguiendo una metodología cualitativa a partir de la categorización de sus contenidos. Los resultados demuestran que los futuros docentes cuentan con unos conocimientos históricos mínimos, la mayoría de ellos limitados a los episodios que marcan los cambios de etapa histórica. Estos acontecimientos de transición entre etapas son para ellos los más relevantes de la historia de la humanidad obviando otros. Algunas de las implicaciones para su futura labor como docentes son una gran limitación de los contenidos a enseñar o una excesiva dependencia del libro de texto, entre otras. Esto lleva al desarrollo de enseñanzas basadas en la memorización y en la ausencia de reflexión sobre la propia narración histórica obviando por tanto el análisis de la relevancia de algunos eventos históricos.
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