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A longitudinal study on stress sources perceived by Chilean dental students

    1. [1] Universidad San Sebastián

      Universidad San Sebastián

      Comuna de Concepción, Chile

    2. [2] Universidad Bernardo OHiggins (Chile)
  • Localización: Revista de la Facultad de Medicina, ISSN 0120-0011, ISSN-e 2357-3848, Vol. 66, Nº. 1, 2018, págs. 69-74
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Estudio longitudinal de las fuentes de estrés percibidas por estudiantes de odontología chilenos
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      Introduction: Establishing the perception of academic stress by university students is highly relevant to obtain valuable feedback on the efficiency and acceptability of educational methods.

      Objective: To evaluate the differences in stress factors perceived by first-year dental students during the first and second semesters according to gender.

      Materials and methods: Exploratory, non-experimental, longitudinal descriptive study. The Spanish version of the Dental Environment Stressors (DES) questionnaire was applied, adapted and validated for the dental students of the San Sebastián University (Concepción, Chile) in May and October 2016. The sample consisted of 83 first-year students evaluated. A general comparison of the variables under study (stress and its dimensions) was made for both periods, considering genders and using the Student’s t-test. Fisher’s F test was used after estimating whether or not there was equality of variances between the groups.

      Results: The second measurement revealed that the “clinical training” dimension in women was the only component that showed significant differences with values above the mean.

      Conclusion: The perception of stress was estimated for all items of the DES questionnaire, obtaining a higher score in the “clinical training” dimension in women.

    • English

      Introducción. La percepción de los estudiantes universitarios sobre el estrés académico es fundamental, ya que proporciona información valiosa sobre la eficiencia y aceptabilidad de los métodos educativos.

      Objetivo. Evaluar las diferencias en los factores de estrés percibidos por los estudiantes de primer año de odontología durante el primer y segundo semestre según género.

      Materiales y método. Estudio descriptivo exploratorio, longitudinal y no experimental. En mayo y octubre de 2016 se aplicó la versión en español del Dental Environment Stressors (DES), adaptado y validado para estudiantes de odontología en la Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). La muestra consistió en 83 estudiantes de primer año. La comparación de las variables en estudio (stress y sus dimensiones) entre los dos períodos comparados, en general y considerando los géneros, se realizaron mediante la prueba t-Student, previa estimación de existencia o no de igualdad de varianzas entre los grupos mediante la prueba F de Fisher.

      Resultados. En la segunda medición, la dimensión “Formación clínica” en mujeres fue el único componente que mostró diferencias significativas con valores superiores de la media.

      Conclusión. Existe una percepción de estrés para todos los ítems del cuestionario DES; las mujeres tuvieron una mayor puntuación en la dimensión “Formación clínica”.


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