México
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Se analiza en este artículo el proceso de defensa del agua por parte de los maseualmej que habitan la sierra norte del estado de Puebla, ante la amenaza de la imposición de nuevas ideologías para la apropiación del territorio, sustentadas en conocimientos técnicos o económicos y, bajo la perspectiva capitalista, donde la naturaleza es considerada como un recurso natural, y al entrar al mercado, se concibe como mercancía, por lo que es sometida a la privatización, a la sobreexplotación y al despojo. El conflicto surge cuando se contraponen dos perspectivas, una, es la cosmovisión que los maseualmej tienen respecto al agua, la naturaleza y todos sus elementos, esenciales para la vida. Esta representación de su realidad, brinda identidad a su cultura, promueve la cohesión social y la capacidad de organizarse para la conservación y custodia de la biodiversidad inherente a las localidades donde ellos habitan; la otra es la tecnocrática, sustentada en el despojo y la desposesión.El enfoque metodológico utilizado para el análisis, fue el de “sistemas complejos” en conjunción con los planteamientos teóricos de Arun Agrawl. Como resultado se pudo observar que, la afiliación territorial de los maseualmej, así como sus normas compartidas, han garantizado que a pesar de que persisten múltiples intereses sobre el agua, hoy subyacen las formas de gestión por parte de las comunidades, quienes han presionado a las autoridades para aceptar de forma tácita, un ordenamiento territorial comunitario; este instrumento también ha consolidado y fortalecido técnica y administrativamente a los comités locales.
This article analyzes the process of water defense by the masewalmeh (Nahuas) that inhabit the northern highlands of the state of Puebla, given the threat of the imposition of new ideologies for the appropriation of the territory, based on technical or economic knowledge and, under the capitalist perspective, where nature is “reified” and considered as a natural resource, and that when entering the market, it is conceived as merchandise, therefore subject to privatization processes, overexploitation and dispossession. The conflict arises when at least two perspectives are contrasted, on the one hand, the worldview that the masewalmeh have regarding nature and especially water, built from their cultural referents which provide collective identity, promotes social cohesion as well as the ability to organize for the conservation and custody of biodiversity inherent in the territories where they inhabit; On the other hand, the techno-bureaucratic vision, based on principles of efficiency and effectiveness from a perspective of economic profitability based on dispossession and dispossession.
The methodological approach used for the analysis was that of “complex systems” proposed by Rolando García (2006) in conjunction with the theoretical approaches on the complex processes of resignification of what is considered the environment by social subjects and conflict of interests generated by the application of legal frameworks that regulate the use of so-called natural resources to what Arun Agrawal has called environmentality (2005). As a result, it was observed that, the territorial affiliation of the masewalmeh, as well as their shared norms, have guaranteed that despite the persistence of multiple interests on water, today the forms of management on the part of the communities, who have pressured the authorities to tacitly accept an instrument of public policy such as participatory municipal land use planning; This instrument has also consolidated and technically and administratively strengthened the local community water management committees.
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