Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The Performative Function of Literature: the Discursive Game with the Reader in Ian McEwan’s Atonement

Malgorzata Godlewska

  • español

    Este artículo intenta ofrecer una nueva visión de la novela Atonement, de Ian McEwan, en relación al fenómeno de la función performativa de la narrativa del trauma. La novela puede entenderse como un juego discursivo entre el lector, el texto y el autor implícito que se lleva a cabo dentro de la compleja estructura de la novela, el diseño narrativo, la doble construcción de la identidad traumatizada de la protagonista y el mosaico intertextual y metatextual de la novela. El tema de la ficción resalta la función performativa de la literatura junto con la narrativa del trauma presente en los mundos ficticios de la novela y su composición genérica. La metodología utilizada se basa en la teoría del trauma y en la teoría de los actos de habla de J.L. Austin.

  • English

    This paper attempts to offer a new insight into Ian McEwan’s novel, Atonement, in relation to the phenomenon of a performative function of trauma narrative. The novel might be perceived as a discursive game between the reader, text and the implied author conducted within the novel’s complex structure, narrational design, the two-fold construction of the protagonist’s traumatised identity as well as the novel’s intertextual and metatextual mosaic. The use of the motif of fiction highlights the performative function of literature together with the trauma narrative present within the novel’s fictional realms and its generic composition. The article’s methodology relies on Trauma Theory and J. L. Austin’s Speech Act Theory.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus