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Resumen de Bad Weather in Baghdad: al-Ṭurṭūshī and the “Eclipse” of 478/1085-1086

David J. Wasserstein

  • español

    El artículo analiza un pasaje autobiográfico de la vida de al-Ṭurṭūšī (c. 451/1059-520/1126, o Ŷumādā al-awwal 525/abril de 1131) contenido en el Siyar A‘lām al-Nubalā’ de al-Ḏahabī (673/1274-748/1348). El texto informa sobre una notable serie de fenómenos meteorológicos acaecidos durante la visita de al-Ṭurṭūšī a Bagdad en 478/1085-86. Fierro interpretó la historia como la descripción de un eclipse y como el origen del cambio de al-Ṭurṭūšī hacia el ascetismo, paralela a una historia similar sobre el anterior Muḥammad Iḅn Waḍḍāḥ. Aquí demuestro, basado en registros astronómicos, que no hubo eclipse en aquel tiempo en Bagdad, por lo que en consecuencia, lo que al-Ṭurṭūšī experimentó no pudo haber sido tal. Además, al-Ṭurṭūšī tampoco lo entendió así. No pudo, por lo tanto, haber sido la causa de su vuelta al ascetismo. La descripción apunta más bien a una tormenta de polvo o simún. Por lo tanto, no hay vínculo alguno, literario o de otro orden, entre este punto de la vida de al-Ṭurṭūšī y el de Muḥammad Iḅn Waḍḍāḥ.

  • English

    The article discusses an autobiographical passage in the life of al-Ṭurṭūshī (ca. 451/1059-520/1126, or Jumādā I 525/April 1131) contained in the Siyar A‘lām al-Nubalā’ of al-Dhahabī (673/1274-748/1348). The text reports a remarkable set of meteorological phenomena during al-Ṭurṭūshī’s visit to Baghdad in 478/1085-86. Fierro interpreted the story as a description of an eclipse, and as lying at the origin of al-Ṭurṭūshī’s turn to asceticism, paralleling a similar story about the earlier Muḥammad Iḅn Waḍḍāḥ. I show here, based on astronomical records, that there was no eclipse at that time in Baghdad, consequently that what al-Ṭurṭūshī experienced could not have been one. Further, al-Ṭurṭūshī did not understand it as having been one. It could not, therefore, have been the cause of his turn to asceticism. The description points more naturally instead to a dust-storm, or simoom. There is therefore no link, literary or other, between this aspect of the life of al-Ṭurṭūshī and that of Muḥammad Iḅn Waḍḍāḥ.


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