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Resumen de Archeologies of Globalization: European Reflections on Two Phases of Accelerated Globalization in Cornelius de Pauw, Georg Forster, Guillaume-Thomas Raynal and Alexander von Humboldt

Ottmar Ette

  • español

    Arqueologı´as de la globalizacio´n. Reflexiones europeas sobre dos fases de la globalizacio´n acelerada en Cornelius de Pauw, Georg Forster, Guillaume-Thomas Raynal y Alexander von Humboldt.- En nuestro mundo actual globalizado, el intento de reflexionar sobre la ‘‘arqueologı´a de la globalizacio´n’’ nos confronta con una pregunta fundamental: la Globalidad parece ser un feno´meno singular, el resultado inevitable de una historia teleolo´gica que conforma nuestro presente, pero, ¿podemos pensarla como una pluralidad? ¿podemos reconstruir su historia de otra forma que en una progresio´n lineal? Al explorar discusiones europeas que ocurrieron entre el ultimo tercio del siglo XVIII y la primera mitad del siglo XIX y en las cuales se reflexiono´ sobre la globalizacio´n, intentare´ exponer otro desarrollo de este feno´meno. Mi enfoque enfatiza precisamente las dina´micas especı´ficas, los modos de representacio´n y las reflexiones que constituyen no una arqueologı´a, sino arqueologı´as de la globalizacio´n: una conciencia mundial que reconoce los patrones de movimiento y de relacionalidad que la constituyen, transforma´ndose en un conocimiento sobre co´mo vivir juntos en diferencia.

  • English

    In our present globalized world, an attempt to reflect on the ‘‘Archeology of Globalization’’ confronts us with a decisive question: Globality seems to be a singular phenomenon, the inevitable outcome of a teleological history which conforms our present. But can we think it as a plurality? Can we retrace this history in other form as a linear progression? By exploring European discussions that took place between the last third of the eighteenth and the mid-nineteenth centuries and which reflected on globalization, I will try to expose another development of this phenomenon. My focus emphasizes the very specific dynamics, modes of representation, and reflections that set up not an archeology but archaeologies of globalization: a worldconsciousness that recognizes the patterns of movement and relationality that constitutes it, transforming itself into knowledge about how to live together in difference.


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