Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de L'orgue a Catalunya i a Montserrat durant la vida de Joan Cererols (1618-1680)

Ramón Oranias i Orga

  • català

    L’article té dues parts, amb una conclusió final. En la primera es descriu l’interior dels diversos elements que configuren els mecanismes elementals de l’instrument. Podem veurehi l’estat genèric de l’evolució de l’orgue a casa nostra durant el segle XVII, amb refe rències a orgueners del segle anterior, que posen les bases de l’instrument amb l’estil carac terístic de l’instrument català.

    En la segona part es fa un cop d’ull a la història de l’orgue que durant poc més de dos segles ha estat essencial en la configuració musical de la litúrgia montserratina. No es po den fer afirmacions precises més enllà de les que la història ens ha deixat. La destrucció de l’arxiu durant la Guerra del Francès ha impedit que poguéssim tenir més dades. Malaura dament, ens hem de valer de suposicions basades en els pocs fets històrics de què disposem. Tot amb tot, és possible dir alguna cosa sobre la disposició de l’instrument que el pare Ce rerols podia teclejar a la basílica montserratina.

  • English

    This paper is composed of two parts and a final conclusion. The first part describes the interior of the various elements which form the basic mechanisms of the organ. This gives an overview of the evolution of this instrument in Catalonia in the 17th century, to gether with references to organists from the previous century who laid the foundations for the organ with the characteristic style of this instrument in Catalonia.

    The second part of this paper looks at the history of the organ, which formed an es sential part of the music of Montserrat’s liturgy during a period of a little over two centu ries. No precise affirmations can be made beyond what history has handed down to us. The destruction of the archive of the monastery during the Peninsular War meant that no further information is available. Unfortunately, we must work with assumptions based on the few historical facts at our disposal. Even so, some things can indeed be said about the makeup of the instrument that Father Cererols played in the basilica of Montserrat.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus