Santiago de Compostela, España
Este trabajo estudia el impacto que la construcción del puente de A Illa de Arousa (ría de Arousa, Galicia) ha tenido sobre la comunidad local. Partiendo de una caracterización de la insularidad como eje identitario de este espacio, estudiamos los cambios que desde el año 1985, fecha de la inauguración de dicha infraestructura crucial, han sufrido los diferentes indicadores de movilidad interna de la isla. La introducción de la cultura del automóvil ha implicado una transformación ostensible del reparto modal, y a la postre, la transformación de las pautas de comportamiento tradicionales de la comunidad. La investigación recaba testimonios directos de los insulares. Su percepción y valoración del mismo se obtienen a partir del uso de técnicas cualitativas. Los resultados alcanzados apuntan a una progresiva deshumanización del espacio público isleño.
This work studies the impact that the construction of the Arousa Island bridge (ría de Arousa, Galicia) has had upon the local community. This analysis will initially look at the characterisation of islandness as a key factor that shapes the identity of the island’s inhabitants. This will form the basis to understanding the changes in mobility index data that was collected after the construction of the bridge in 1985. This analysis will then explore how changes to the modal split have developed due to the emergence of a car culture on the island and modifications in the patterns of behaviour exhibited by Arousa Islanders. Locals will be the focal point of this analysis. Their perception and evaluation of these changes, extracted by the use of qualitative methods, will lend empirical support to our conclusions, which aim to bring to light an ignored problem: the ongoing loss of public space in the island.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados