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The role of the tourist guide in the context of the conservation and valuation of the tangible and intangible heritage

  • Autores: António Santos Veloso, António Dos Santos Queirós
  • Localización: Journal of Tourism and Heritage Research: JTHR, ISSN-e 2659-3580, Vol. 2, Nº. 4, 2019, págs. 308-326
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • El papel del guía turístico en el contexto de la conservación y valoración del patrimonio tangible e intangible
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El punto de partida de esta reflexión crítica es el concepto dominante en Portugal de guía turístico, hasta la desregulación y la descalificación de 2011:“El Guía nacional (y el Guía Regional) es el profesional que acompaña a los turistas en los viajes y visitas a lugares de interés turístico, como museos, palacios y monumentos nacionales, transmitiendo información general, histórica y cultural, cuya actividad abarca todo el territorio nacional".De acuerdo con esta definición, la tradición de las escuelas y la formación profesional de guías de turismo, se centró en la formación generalista orientada a la historia y la historia del arte y en el aprendizaje de un idioma extranjero dominante 1. En este contexto, discutiremos primero si la difusión de los recursos de información multimedia puede equivaler a la función del guía, en particular en su relación directa con la diversificación y expansión del turismo y del turismo cultural.

      2.Analizaremos entonces si la formación y capacitación alrededor de esos dos temas a los que añaden la especialización en dos o tres idiomas extranjeros, favoreciendo a lo inglés, corresponde no sólo a la demanda, sino también al gusto de las diferentes capas de la clase media, que constituyen la abrumadora mayoría de los flujos de turismo.El concepto de «gusto» incluye no sólo la información científica ampliada, sino también los valores estéticos y morales (ética).

      3.Examinaremos paralelamente los problemas de comunicación en el turismo, desde el concepto griego de "pedagogo" y cuestionaremos su relación con la retórica (y los medios de comunicación) y el teatro.

      4.Buscando caminos nuevos, intentaremos sistematizar no sólo el perfil del guía que corresponde a la ascensión del nuevo paradigma de turismo ambiental (ambiente naturaleza más cultura), sino también establecer una ruta abierta de formación científica diversificada, que abarca todas las artes, pero también la estética y las nuevas éticas, en conjunto con las Ciencias de la comunicación y las artes escénicas.

    • English

      The starting point of this critical reflection is the dominant categorization of tourist guidein Portugal, until deregulation and disqualification in 2011:"The national guide (and regional guide) is the professional who accompanies tourists on trips and visits to tourist attractions, such as museums, national monuments and palaces, communicating historical and cultural information, whose activity covers all nationalterritory". In Spain, the formation of guides talk about usually to cultural tourism.According to this reducing definition, the tradition of schools and the training of tour guides, settled on general directed to the History and History Art, accompanied with thelearningofa foreign dominant language, despite some recent curriculainclude the first references to the "natural heritage".

      1. We will review then if vocational training (and qualification) around these two themes (History and Art History) to which they add the specialization in two or three foreign languages, favoring the English,correspond not only to the currently demand, but also to the “taste”of thedifferent layers of the middle class, which constitute the core businessof tourismflows. The concept of "taste" includes not only the interest in expanded scientific information, but also aesthetic and moral values (ethics).

      2. In this context, will bedebated if the dissemination of multimedia information resources can be equivalent to the Guide performances, particularly in direct relationship with the diversification and expansion of tourism categories (types), Cultural Tourism, Tourism of Nature andRural Tourism, integrating the new paradigm of Environmental Tourism.

      3. We will examine in parallel the problems of tourismcommunication, from the Greek concept of "pedagogue" and inquiring the relationship of tourism communication with the disciplinesof Theatre (and the media)and Rhetoric.

      4. Looking for new courses of formation and activity to the guides, we will attempt to systematize not onlytheguide profile corresponding to the emergence of a new paradigm, the environmental tourism (environment isnaturemoreculture), but also to establish a openpathway todiverse scientific training, encompassing not just science and technology, but also all the scenic arts, the performing arts, sciencesof communication, in conjunction with aesthetics and the new environmental ethics.


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