Retail online platforms such as Amazon, E-bay, and Booking.
com have become increasingly relevant in today’s world economy and trade. Their emergence and development have had inherent repercussions in the legal arena, particularly in the competition area. Indeed, the rise of Platforms has been accompanied with an increase in the use of retail most favoured nation agreements (Retail-MFN); which has, in turn, unfolded a debate on the impact that these clauses can have on the market. This paper analyses such debate, and argues that, under the European Union competition Law, Retail-MFN should be considered as an object restriction to competition; albeit recognizing that said clauses can DOVREULQJHI¿FLHQFLHVWRWKHPDUNHWWKDWQHHGWREHSURWHFWHGLQ the light of the exception of article 101(3) TFEU
Las plataformas minoristas en línea como Amazon, E-bay y Booking.com, se han vuelto cada vez más relevantes en la economía y el comercio mundiales. Su surgimiento y desarrollo han tenido repercusiones inherentes en el ámbito legal, particularmente en el área de competencia. De hecho, el aumento de las Plataformas ha ido acompañado del aumento en el uso de acuerdos de nación más favorecida (Retail-MFN); lo que a su vez ha desencadenado un debate sobre el impacto que estas cláusulas pueden tener en el mercado. Este documento analiza dicho debate y argumenta que, en virtud de la Ley de competencia de la Unión Europea, el Comercio minorista-NMF debe considerarse una restricción objetiva a la competencia; si bien reconoce que dichas cláusulas WDPELpQSXHGHQJHQHUDUH¿FLHQFLDVHQHOPHUFDGRTXHGHEHQVHU protegidas a la luz de la excepción del Artículo 101 (3) del TFUE.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados