Colombia
Este artículo presenta los resultados de una investigación orientada a describir las experiencias acerca de la vida universitaria, configuradas por los estudiantes admitidos por plan de ingreso: comunidad indígena, negra, San Andrés, Providencia y Santa Catalina y Sur-sur, modalidad presencial en la Universidad de Cartagena. Esta forma de admisión es reconocida por la comunidad universitaria como “cupos especiales”; en este caso, los estudiantes que se inscriben, lo realizan certificando su lugar de procedencia o pertenencia étnico-racial. La propuesta se inscribió en el enfoque cualitativo bajo el paradigma del interaccionismo simbólico y el método estudio de caso etnográfico. Supuso reconocer la forma como es representada y significada la experiencia universitaria por los estudiantes.Los resultados dan cuenta a rutinas, avatares, anécdotas y trayectoria formativa con relación a las estrategias empleadas para mantenerse y/o adaptarse a la vida universitaria. Reconocen la importancia de los cupos especiales para la población que ve limitado el ingreso a la universidad pública; pero cuestionan la instrumentalización de éste, reflejada en la obtención de una certificación de procedencia o pertenencia étnico–racial y el discurso sobre equidad y enfoque diferencial para acceder a la educación superior, cuando aún presenta limitaciones que no han sido superadas.
This article presents the results a research, aimed at understanding the experiences of collegestudents that have been able to make it through a special admission plan for: indigenous community, Afro-descendant community, San Andrés, Providencia, Santa Catalina and Sursur, attending classes at the University of Cartagena. This form of admission is recognized by the university community as “special quotas”; in this case, students who decide to enroll do so by certifying their place of origin or ethnic-racial affiliation. The proposal was inscribed in the qualitative approach under the paradigm of symbolic interactionism and the ethnographic study case method. This meant the recognition of ways in which the university experience is represented and signified by those who recreate it.The results tell the routines, avatars, anecdotes, formative trajectory and the different ways that describe the ways of expressing an experience in relation to the strategies used to maintain and/or adapt to university life. Students recognize the importance of the special quotas for the population that has limited their possibilities of admission to the public university, but they are confronted by the instrumentalization of this access, resulting in the distressing search for a certification of origin and/or ethnic-racial affiliation and for the counter-discourse that is generated under the principle of equity and the differential approach as an access strategy of this population to higher education, when such access still has limitations that have not been overcome.
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