Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari

    1. [1] Universitat de València

      Universitat de València

      Valencia, España

  • Localización: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I, ISSN 1697-7750, Nº. 23, 2020, págs. 7-23
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Legend and landscape as elements of literary mediation. Fairies and pedagogy of the imaginary
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The possibilities of literary mediation of the legendary landscape are analyzed based on a literary experience developed with primary school students in a natural space where a legend is linked (in particular, Barranc de l’Encantada in Planes, Alicante). The work places the relationship between legend, history and scientific thought and the distinction between stories and legends based on their marvelous or historical nature. The concepts of magical thinking, imagination and fantasy associated with children are treated, in the context of a pedagogy of the imaginary. For the analysis and understanding of the Enchanted legend, contextualising the medieval tales where seals and aquatic women appear, including Melusina and the subsequent stories that come from it. Common elements and survival of credibility and historicity are mentioned in the oral stories about Valencian fairies. Finally, elements of analysis of the concrete reception and literary creation of the legend are provided, based on the follow-up of the literary route and the interview with the teacher who has designed the best didactic device based on elements of literature of oral transmission associated to a territory.

    • català

      S'hi analitzen les possibilitats de mediació literària del paisatge llegendari a partir d'una experiència de ruta literària desenvolupada amb alumnes de primària en un espai natural on es vincula una llegenda (en concret, el Barranc de l'Encantada a Planes). El treball situa la relació entre llegenda, història i pensament científic i la distinció entre contes i llegendes en funció del seu caràcter meravellós o històric. Es tracten els conceptes de pensament màgic, imaginació i fantasia associada als infants, en el context d'una pedagogia de l'imaginari. Per a l'anàlisi i comprensió de la llegenda de l'Encantada, es contextualitzen els relats medievals on apareixen sirenes i dones aquàtiques, entre elles Melusina i els relats posteriors que s'hi deriven. S'esmenten elements comuns i pervivències de versemblança i historicitat en els relats orals sobre encantades valencianes. Finalment, s'aporten elements d'anàlisi de l'experiència concreta de recepció i creació literària de la llegenda, a partir del seguiment de la ruta literària i l'entrevista amb el docent que ha dissenyat aquest dispositu didàctic basat en elements de la literatura de transmissió oral associada a un territori.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno