Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Funds of knowledge and funds of identity in dialogue with the theory of subjectivity: their relevance for the education of socially disadvantaged populations

Wanda C. Rodríguez Arocho

  • español

    Este trabajo examina el diálogo entre la teoría de la subjetividad de González Rey y los conceptos de fondos de conocimiento y fondos de identidad, desarrollados por Moll y Esteban-Guitart y colegas, respectivamente. Cada una de estas contribuciones conceptuales ha aportado al desarrollo del enfoque histórico-cultural en el presente y promete avanzar hacia una mirada más compleja a la relación educación-desarrollo humano que la que ha prevalecido hasta el presente. Comienzo con algunas acotaciones con respecto a textos y contextos pertinentes al tema. Examino aspectos generales de la teoría de la subjetividad y lo que implican para la educación. Luego presento los conceptos de fondos de conocimiento y fondos de identidad y la forma en que éstos dialogan con dicha teoría. Finalmente, discuto implicaciones de ese diálogo para la práctica educativa en contextos de vulnerabilidad social y las oportunidades que presenta para incluir en el mismo a la pedagogía crítica.

  • English

    This paper examines the dialogue between González Rey’s theory of subjectivity and the concepts of funds of knowledge and funds of identity, developed by Moll and Esteban-Guitart et al., respectively. Each of these conceptual contributions has contributed to the development of the current cultural-historical approach and promises to move towards a more complex perspective of the education-human development relationship than has prevailed until today. The article begins with certain annotations regarding texts and contexts relevant to the subject. It then moves on to examine the general aspects of the theory of subjectivity and what they imply for education. It subsequently presents the concepts of funds of knowledge and funds of identity and the way they dialogue with this theory. Finally, it explores the implications of this dialogue for educational practice in the context of social vulnerability and the opportunities for including a critical pedagogy in such circumstances.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus