Granada, España
Mientras que en el ámbito europeo está extendida y avalada por la jurisprudencia la acumulación de sanciones penales y administrativas, considerada como un método de represión legítimo cuando esté justificado por la gravedad del delito y así lo contemple una norma legal dentro de un ordenamiento jurídico coherente, en España hemos sido testigos de las limitaciones que impone el principio “ne bis in idem” a la posibilidad del Estado de prever sanciones administrativas y penales con la pretensión de hacer efectiva la lucha contra el fraude fiscal. La anulación del artículo 197 bis.2 del Real Decreto 1065/2007 por la Sentencia del Tribunal Supremo de 25 de septiembre de 2019, pone de manifiesto que, a pesar de los esfuerzos del legislador por evitar un conflicto directo con este principio y de coordinar la potestad penal y la administrativa siguen existiendo cuestiones que aclarar.
In other European countries the accumulation of administrative fiscal fines and criminal sentences for the same action is normally accepted by the law and has been validated by the courts. It is considered to be a legitimate method to fight tax evasion, provided that it is justified due to the seriousness of the offence and as long as it is previously established by law in a coherent legal system. In Spain, however, the scope of action of the State to fight tax evasion is limited by the “ne bis in idem” principle when imposing both administrative fines and criminal sentences for the same conduct. The annulment of article 197bis.2 of Royal Decree 1065/2007 by the Supreme Court in its judgment of the 25th of September of 2019 proves that the issue is far from solved, despite the efforts of the legislative body to avoid conflict between the said principle and the sanctioning power of the State, and also to coordinate it on both the administrative and the criminal levels
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