David Roca, Natalia Pueyo Ayhan, Isam Alegre Rodríguez
La professió de creatiu publicitari és desenvolupada majoritàriament per homes, i aquesta desproporció s’accentua de forma notable a mesura que els càrrecs que ocupen aquests professionals impliquen un major poder i responsabilitat. Hi ha una gran quantitat d’estudis que analitzen els estereotips de gènere dels productes creatius per tal de determinar el sexisme en la publicitat. No obstant això, desconeixem quines són les causes que provoquen que aquest producte creatiu projecti estereotips de gènere. Tal com apuntàvem, l’absència de dones en el Departament Creatiu esdevé una de les possibles explicacions que determina per què es donen aquest tipus de manifestacions sexistes en la publicitat. Els festivals de publicitat (o, millor dit, de creativitat publicitària) esdevenen un dels motors principals de la indústria en premiar els seus treballadors amb guardons que aporten prestigi a l’agència i reconeixement social a l’autor de la peça premiada. No obstant això, val la pena preguntar-se en qui recau la decisió final de considerar un anunci creativament superior als seus competidors. En aquest estudi ens servim de la composició dels jurats del Festival Iberoamericano de la Publicidad (El Sol) com a reflex de la situació actual que es dóna als departaments creatius, profundament masculinitzats. L’objectiu general de l’estudi és determinar la presència de la dona com a jurat en aquest festival. Mitjançant una anàlisi quantitativa dels membres del jurat d’El Sol, es contemplaven les categories de sexe i càrrec professional en un període de deu anys (1998-2008). Els resultats indiquen que, tot i haver augmentat en els darrers anys, la presència de la dona amb prou feines significa el 17% dels membres dels jurats d’El Sol. A més a més, quan es tenen en consideració els càrrecs que ocupen aquests membres, observem que per cada deu homes que posseeixen el càrrec de director creatiu (un dels més representatius dins de la mostra), només hi ha una dona que ha arribat al mateix estatus professional que els seus companys masculins. Per tant, podem dir que el criteri de selecció de la qualitat creativa és majoritàriament masculí.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados