Sevilla, España
Castellón, España
Examinamos cómo la centralidad de una empresa dentro de una red de empresas geográficamente próximas afecta sus capacidades competitivas. Nuestro estudio de la población total de un grupo español de empresas pesqueras muestra que los efectos de la centralidad en las capacidades competitivas de una empresa dependen de los efectos de dos características relacionales de sus vínculos directos: la fuerza y el grado de cohesión cognitiva. Específicamente, nuestros resultados indican que la centralidad de una empresa dentro de la red de clústeres mejora sus capacidades competitivas a medida que aumenta la fuerza de sus vínculos directos. Además, las empresas pueden capturar el valor de la centralidad para mejorar las capacidades competitivas con una combinación de vínculos directos fuertes (o débiles) y un grado bajo (o alto) de cohesión cognitiva.
We examine how a firm’s centrality within a network of geographically proximate firms affects its competitive capabilities.
Our study of the total population of one Spanish cluster of fishing firms shows that the effects of centrality on a firm’s competitive capabilities are contingent on the effects of two relational characteristics of its direct ties: strength and degree of cognitive cohesion. Specifically, our results indicate that the centrality of a firm within the cluster network enhances its competitive capabilities as the strength of its direct ties increases. Furthermore, firms can capture the value of centrality for enhancing competitive capabilities with a combination of strong (or weak) direct ties and low (or high) degree of cognitive cohesion. We contribute to the network and strategy literatures by reconciling conflicting results with regard to the strategic benefits of a firm’s centrality in a cluster and the relational characteristics of its direct ties.
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