Cartagena, España
Este artículo examina los dibujos de Jean Renaudie para la nueva ciudad de Vaudreuil (1967-1968). El análisis de su estructura, su cromatismo y su formalidad, situará aquel conjunto de croquis como el punto de inflexión hacia la fusión de arquitectura y urbanismo en un marco teórico único. El desarrollo abordará el propósito de Renaudie de expresar la complejidad y el deseo de cohesión social, en un grafismo dispuesto a exponer su idea de “la ville est une combinatoire” frente al zonning funcionalista de la Carta de Atenas, fuertemente criticado por su generación. El objetivo será demostrar si aquella abstracción gráfica sugería ese “espacio absolutamente otro”, capaz de alojar la nueva sociedad por la que abogaba la teoría social de sus referentes intelectuales -Althusser, Foucault, Lévy Strauss, Lefebvre, Marcuse-. Y si, a su vez, supuso el germen de materializaciones posteriores como las desarrolladas en los conjuntos urbanos de Ivry-sur-Seine, Givors o Saint Martin d’Hères.
This article examines Jean Renaudie’s drawings for the new city of Vaudreuil (1967-1968). The analysis of its structure, chromatism and formality allows for these sketches to be considered the turning point towards the fusion of architecture and urbanism in a unique theoretical framework. Renaudie’s purpose of expressing the complexity and desire for social cohesion in a graphic design willing to expose his idea of “city as a combination” against the functionalist zoning of the Athens Charter, strongly criticized by his generation will be addressed. The objective will be to demonstrate whether this graphic abstraction led to the “absolutely other space” capable of accommodating the new society, as advocated by the social theory of his intellectual referents such as Althusser, Foucault, Lévi Strauss, Lefebvre and Marcuse. And if, at the same time, it was the seed that was sown for subsequent materializations such as those developed in the urban complexes in Ivry-sur-Seine, Givors or Saint Martin d’Hères.
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