This article is focused on the regular and constant presence of TV in Pedro Almodóvar’s movies. Television, starting from Almodóvar´s first film (Pepi, Luci, Bon y otras chicas del montón, 1980), acquires relevance that will be the object of study from a discursive and aesthetic point of view. The methodology consists in the bibliographic research and the analysis of the scripts, drafts, press kits and films. Kika (1993) is not the only film by Pedro Almodóvar where TV is implanted. Quite on the contrary, we shall see that the TV set has practically a constant presence in Almodóvar’s oeuvre. As a result, it is important to mention the object value of the TV screen and the bodily position in front of the TV set. Furthermore, we will underline an itinerary on the discourses on television in the filmography of Almodóvar.
El artículo se centra en la presencia regular y constante de la televisión en las películas de Pedro Almodóvar. La televisión que, desde su primer largometraje (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) cobra una importancia relevante, será objeto de estudio desde el punto de vista discursivo y estético. La metodología consistirá en la revisión bibliográfica, el análisis de los guiones y los borradores, los dosieres de prensa y el análisis fílmico de las películas. Entre ellas, destaca Kika (1993) ya que la televisión forma parte destacada de su universo diegético. El artículo incide en dos resultados: el valor objetual de la pantalla televisiva y la posición del cuerpo frente a la televisión. Además, realizaremos un itinerario sobre los discursos puestos en práctica en torno a la televisión.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados