Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Secuencia del uso de la resonancia: desde la historia invisible a la intervención.

Patricia Macarena Santibáñez Fernández, Karina Rivas Teppa, Antonio Rojo Gittermann, Andrea Zavala Urbina

  • español

    La persona del terapeuta [PDT], es el principal instrumento de intervención en la práctica psicoterapéutica, por lo que adquiere relevancia abordar los aspectos personales del terapeuta, con la finalidad de mejorar los procesos de psicoterapia. Desde esta perspectiva, la noción de PDT ha sido abordada en tanto definición, relevancia, e implicancias para el terapeuta. Sin embargo, existe muy poca evidencia respecto a ésta y la noción de resonancia; no encontrándose una descripción conceptual detallada de cómo opera en la práctica psicoterapéutica. En consecuencia, el objetivo de esta investigación fue describir el proceso de la noción de resonancia, a partir de la interpretación del uso de la PDT que realizan psicólogos con formación sistémica.

  • English

    The therapist person [PDT], is the main tool of intervention in the clinical practice, therefore it acquires relevance to approach the personal aspects of the therapist, to the purpose of improving the clinical practice. From this perspective, the notion of PDT has been approached in his definition, relevancy and the therapist implications. However, there is few evidence of the implications and the notion of resonance, being impossible to find a detailed conceptual description of how it works in the clinical practice. In consequence, this research searched to describe the conceptual construction of the notion of resonance, from the interpretation of the use of PDT that therapists with systemic training do.

    It has been used a qualitative methodology with a descriptive design. The data analysis was based on Grounded Theory, a semi structured interview was applied to 6 psychologists with systemic therapy training.

    The main results throws a conceptual unity, who integrates the reality told by the participants; this refers to a sequence of relations between the “invisible history” and the therapist action, as the therapist question and understand the history that emerges inside the therapy context.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus