Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Famílies immigrades i escoles. Dinàmiques de relació a Catalunya.

Carles Serra i Salamé, Josep Miquel Palaudàrias i Martí, Núria Llevot Calvet, Jordi Garreta i Bochaca

  • español

    En Cataluña los discursos académicos y de la administración han ido evolucionando hasta que se han impuesto aquellos que apuntan que la relación entre la escuela, la familia y el entorno es clave para el éxito escolar del alumnado y el buen funcionamiento del sistema educativo. A pesar de esta evolución, en la práctica el cambio es lento y, a menudo, complicado, ya que aparecen resistencias por parte de ambas instituciones, familia y escuela, a causa del hecho que han mantenido una relación marcada por el desequilibrio de poder. El artículo analiza, a través de entrevistas en profundidad y trabajo etnográfico realizado en centros de educación infantil y primaria de Cataluña, las dinámicas de participación de las familias de origen extranjero en la escuela y como la escuela y sus profesionales facilitan esta implicación (o no). Una de las principales conclusiones es la distancia que aún existe entre el discurso de la participación y la práctica cotidiana.

  • català

    A Catalunya els discursos acadèmics i de l’Administració han anat evolucionant fins que s’han imposat aquells que apunten que la relació entre l’escola, la família i l’entorn és clau per a l’èxit de l’alumnat i el bon funcionament del sistema educatiu. Malgrat aquesta evolució, a la pràctica el canvi és lent i, sovint, complicat, ja que apareixen resistències en les dues institucions, família i escola, a causa del fet que han mantingut una relació marcada pel desequilibri de poder. L’article analitza, a través d’entrevistes en profunditat i treball etnogràfic realitzat en centres d’educació infantil i primària de Catalunya, les dinàmiques de participació de les famílies estrangeres a l’escola i com l’escola i els seus professionals faciliten (o no) aquesta implicació. Una de les conclusions principals és la distància que encara hi ha entre el discurs de la participació i la pràctica quotidiana.

  • English

    The discourses by academics and the administration in Catalonia have evolved to a point where the dominant ones are those that state that relations between the school, the family and the environment are the key to success among students and the good working of the education system. Despite this evolution, in practice, the change is slow and often complicated, given that there is resistance among both the school and the family, as their relations have been marked by an imbalance of power. Through in-depth interviews and ethnographic studies carried out in pre-school and primary education centres in Catalonia, the article analyses the dynamics of participation of foreign families in the school and how the school and the professionals in it facilitate (or not) this involvement. One of the main conclusions is that there is still a considerable distance between the discourse of participation and the every-day practice.

  • français

    En Catalogne, les discours universitaires et de l’administration ont évolué ces dernières années et ceux qui suggèrent la relation entre l’école, la famille et l’environnement sont déterminants pour la réussite des élèves et pour le bon fonctionnement du système éducatif. Malgré cette évolution, le changement est visiblement lent et souvent complexe, puisque des résistances apparaissent dans les deux institutions: la famille et l’école, à cause des rapports qu’elles ont entretenus qui sont caractérisés par un déséquilibre de pouvoir. À travers des entretiens en profondeur et des travaux ethnographiques réalisés dans des établissements d’éducation préscolaire et d’enseignement primaire en Catalogne, l’article analyse la dynamique de la participation des familles étrangères à l’école et la façon dont l’école et ses professionnels facilitent (ou non) cette implication.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus