Aurelio Ruiz Rubio, Luis Alberto Solís Villa, Jesús Díaz Minguela
La Junta de Castilla y León, en su dinámica de mejora e incremento de seguridad de la red autonómica de carreteras ha construido, desde finales de los años 80, más de 90 tramos (unos 1.500 km) con base gruesa de suelocemento. En un convenio con el CEDEX se han auscultado 32 tramos (520 km) para valorar su comportamiento. De la inspección visual se obtiene un comportamiento de los firmes de suelocemento muy adecuado a los objetivos marcados, con escasos deterioros estructurales, un agrietamiento transversal muy escaso y una elevada comodidad de rodadura. Además se han extraído un total de 131 testigos analizándose espesores, adherencias, densidades y materiales, de los que se han obtenido resistencias a compresión, a cortante y módulos.
In its drive to improve and increase safety on the regional road network, since the end of the 1980s the Castile-León Regional Council has built over 90 sections (totalling some 1500 km) of pavement with a thick soil-cement base. Through an agreement with the CEDEX public road laboratory condition surveying has been carried out on 32 sections (520 km) for performance rating. The visual inspection campaigns are reporting performance results for the soil-cement pavements that are well in keeping with the aims pursued, involving scant structural deterioration, very slight transverse cracking and a high standard of wearing course comfort. In addition, a total of 131 cores have been extracted and analysed for thickness, adhesion, density and material parameters from which compression and sheer strength and moduli rates have been obtained.
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